ترمز مغناطیسی چیست؟ / ترمز مغناطیسی سریSBM
ترمزهای مغناطیسی و الکترومغناطیسی، به طور معمول از جمله سیستمهای فنری مورد استفاده در جرثقیلها هستند. این ترمز بسته به ویرایشگر به عنوان یک سیستم حفاظتی کار میکند. به طور معمول، هنگام کار به مانند یک قطعی جریان برق عمل میکند که در شرایط نامطلوب با ایجاد یک ترمز ناگهانی، به شما برای تداوم کارتان کمک میکند. به این ترتیب پس از انجام کار، هیچ وضعیت مبهمی بوجود نمیاید. همچنین باید تصریح کرد؛ ترمزهای مغناطیسی دارای مزایای امنیتی بسیاری هستند.
به خصوص به لطف این توقف که در اثر اصطکاک رخ میدهد، از خرابی در سیستمها نیز جلوگیری میشود. این سیستمها که منجر به جلوگیری از وقوع میدان یا جریان پایدار هستند با فنر و سیم پیچ کار میکند. همچنین از این ترمز مغناطیسی عموماً برای جلوگیری از ادامه کار سیستم در زمان توقف موتورها استفاده میشود. این کار احتمال سقوط یا سقوط سریع که بویژه در جرثقیلها میتواند رخ دهد را از بین می برد.
ترمز چیست؟
ترمز ماشینهای صنعتی دارای قطعات زیادی میباشد که یکی از مهمترین آنها دیسک ترمز میباشد. شاید از خود بپرسید که این دستگاهها چگونه ماشین آلات را نگه میدارند؟ در واقع اصطکاک ناشی از برخورد لنت و کاسه در نهایت باعث توقف خودرو میشود. با ایجاد اصطکاک قطعا انرژی گرمایی تولید میشود که باعث کوتاه شدن عمر لنت میشود. سیستم ترمز درام از کفشک استفاده میکند. ترمزهای درام نوعی ترمز هستند که در وسایل نقلیه دو یا چهار چرخ و بسیاری از ماشینهای صنعتی استفاده میشود. لنت های کفشکی معمولاً شبیه به یک نیم دایره هستند. نحوه کار ترمزهای درام تقریباً در همه وسایل نقلیه یکسان است. این نوع سیستم از فشار هیدرولیک برای اعمال فشار به لنت ترمز کاسهای (کفشکی) استفاده میکند. بنابراین، بهتر است یک لنت باکیفیت انتخاب کنید.
استفاده از ترمزهای بی کیفیت و ارزان توصیه نمیشود! ترمز ارتباط مستقیمی با امنیت دستگاه شما دارد. بنابراین استفاده از لنت خوب با قیمت مناسب برای تمامی ماشین آلات صنعتی حائز اهمیت است. انتخاب و استفاده نادرست از تجهیزات میتواند در درازمدت خسارت مالی زیادی به قطعات شما وارد کند.
به طور کلی ترمز وسیله ای است که حرکت وسیله محرک را متوقف میکند. از ترمزها برای کاهش سرعت و توقف خودرو، دوچرخه، موتور سیکلت و تجهیزات صنعتی … در حال حرکت استفاده میشود و قدرت و دقت عملکرد این قطعه، عملکرد وسیله مورد نظر را تضمین میکند.
سطح اصطکاک در ترمزهای مغناطیسی چگونه بوجود میاید و ترمز مغناطیسی چگونه کار میکند؟ سیستم ترمز مغناطیسی در دستگاهها به لطف سطح اصطحکاک کار میکند. به خصوص همزمان با از کار افتادن موتور، همان بازویی که همچنان به بالا میرود و در جای خود باقی میماند، موفقیت چنین سیستم هایی را نشان میدهد. همچنین باید یادآور شد که این مدل دستگاهها باید بادوام باشند و با این سیستمها بدرستی کار کنند. سیستم ترمز بر روی جرثقیلهای کوچک در صورت قطع شدن یا خرابی شروع به کار میکند.
باید افزود: به لطف این سیستمها که دارای ارزش حیاتی نیز هستند براحتی استفاده از جرثقیلها امکان پذیر خواهد شد. در این دستگاهها توقف موتور میتواند باعث عقب افتادن مکرر بالابر شود. در چنین مواقعی میتوان به لطف این سیستمها اثرات منفی را به طور کامل از بین برد. در جرثقیلهای بدون سیستم ترمز، بازو ممکن است در اثر توقف موتور دوباره سقوط کند. این باعث ایجاد مشکلات جدی خواهد شد.
اگرچه سیستم کار ابزار و دستگاهها، فنری است اما واکنش آنی را تضمین میکند. در نتیجه چنین وضعیتی، سیستم بلافاصله قبل از وقوع یک موقعیت، ترمز میکند. به این ترتیب، دیگر هیچ بازخوردی رخ نخواهد داد.
ویژگیهای ترمز مغناطیسی سری SBM
در بررسی اجمالی از ویژگیهای ترمز مغناطیسی سری SBM باید گفت؛ این ترمزها براساس موتورهای براشلس با اینرسی کم طراحی شدهاند. تا بتواند بالاترین سطح از ویژگیهای شتاب و کاهش سرعت قابل دستیابی را ارائه دهند. این ترمزها میتوانند بالاترین سطح بهره وری و کنترل پذیری عملکرد دینامیکی را فراهم کنند که صرفا نیازمند یک انتقال مکانیکی سریع و دقیق هستند.
موتورهای SBM در شش اندازه فریم، محدوده گستره گشتاور استال (از 2 تا 442 نیوتن متر) و سرعت تا 4000 دور در دقیقه هستند. از دیگر مشخصات این ترمز مغناطیسی میتوان به کارکرد، تجهیزات جانی، امکانات، اتصالات و سایر ویژگیهای آن به شرح زیر اشاره داشت؛
کارکرد:
- حفاظت حرارتی 130 درجه سانتی گراد
- حل کننده دو قطبی یکپارچه
- حل کننده دو قطبی یکپارچه
گزینه ها:
- حفاظتIP65 بدون موتورهای دارای فن
بازخورد دستگاهها:
- رمزگذار دیجیتال + سنسور سالن
- 5 ردیاب رمزگذار SinCos
- رمزگذار مطلق با پروتکل SSI و EN-DAT
- کابل سفارشی/ موقعیت خروجی کانکتور SBM 8-9
- ترمز نگهدارنده (ولتاژ تغذیه 24Vdc با تلرانس 5±%)
- سیم پیچ سفارشی
- فلنج B3
- فن SBM 7
- شفت: بدون کلید، با قطر سفارشی
- مهر و موم نفتی
- اگزوز روغن برای کوپلینگ مستقیم گیربکس SBM 8-9
تجهیزات جانبی:
- - سیگنالهای اتصال دهنده و باطری یا قدرت جابهجاکننده.
- - کابلهای برق و سیگنال (طول سفارشی)
همچنین در ادامه برای شرح و توضیح ترمزهای مغناطیسی سری SBM نیز میتوان به محدوده موتورها به صورت پیوسته با قابلیت گشتاور از 2 تا 442 نیوتن متر و تا سرعت 4000 دور در دقیقه اشاره کرد. از دیگر مشخصات این سری از ترمزهای مغناطیسی ( ترمز مغناطیسی سری SBM) به موارد زیر میتوان اشاره داشت؛
- * رتبه و قدرت ولتاژ تغذیه 400 VAC ( گزینه 230 VAC و 460 VAC)
- *دارای رتبه سرعت؛ 1500، 2000، 3000 و 4000 دور در دقیقه
- * قابلیت پیوسته گشتاور استال ؛ از 2 تا 442 نیوتن متر
- * ساختار: B5 ( گزینه B3 & B5 )
- * علائم : CE
امکانات:
- عایق موتور کلاس F ، سیم پیچ کلاس H
- بالانس: با نیم کلید
- شفت با کلید
- هرموقعیت نصب عملکردی قابل قبول دارد.
- فلنج B5
- حفاظت IP54
اتصالات:
- - قدرت یا اتصالات برق و کانکتورهای رمزگذار SBM 5-7
- - جعبه اتصالات لوله یا مجرا با قدرت پایانههای برق و کانکتورهای سیگنالSBM 8-9
- بلبرینگهای پیش روغن کاری شده بدون نیاز به تعمیر و نگهداری
- مهر و موم روغن SBM8, SBM9
- تعداد قطب: 8
طول عمر
به طور معمول، در سیستم های ترمز کاسه ای، به دلیل اینکه لنت های ترمز در داخل محفظه نصب می شوند، از عواملی مانند زنگ زدگی، رسوب و خوردگی محافظت می شوند و باعث می شود که عمر بیشتری نسبت به سیستم های ترمز دیسکی و لنت های آن داشته باشند. البته اگر گرد و غبار و کثیفی وارد کفشک ترمز شود می تواند باعث سایش سریعتر کفشک ترمز و کاهش عمر مفید قطعات شود.
از سوی دیگر، سیستم ترمز دیسکی بیشتر از سیستم ترمز کاسه ای در معرض عوامل محیطی جاده قرار دارد. در حالی که قرار گرفتن در معرض آلاینده ها و عوامل خورنده مانند گرد و غبار و گل ممکن است به نظر برسد که عمر قطعات ترمز دیسکی را کوتاه کرده و باعث فرسودگی زودهنگام آنها می شود، جالب است بدانید که قرار گرفتن در معرض بیشتر با محیط می تواند عمر را افزایش دهد. ترمزهای الکترومغناطیسی نسبت به ترمز های دیسکی و کاسه ای از عمر کارکرد مناسبی برخوردار است. ولی هر چیزی در این دنیا بعد از مدتی دچار اختلال و فرسایش می شود. انتخاب و خرید یک قطعه مناسب و معتبر بسیار می تواند عمر قطعه شما را تضمین کند. پس در انتخاب شرکت و برند خود بسیار دقت کنید.
ترمز الکترومغناطیسی چیست؟
در تعریف ترمز الکترو مغناطیسی چیست باید گفت؛ ترمزهای الکترومغناطیسی که تلفظ انگلیسی آن Electromagnetic Brakes نام دارد نیرویی است که از نیروی الکترومغناطیسی برای اعمال مقاومت مکانیکی یا اصطحکاک آهسته یا متوقف کردن استفاده میکند. همچنین در گذشته نام این ابزار « ترمز الکترومکانیکی» بود که سالها است این نام با توجه به روش راه اندازی آن به ترمز الکترومغناطیسی تغییر نام یافته است.
همچنین باید خاطرنشان کرد؛” هر دو موتور الکترومغناطیسی و ترمزهای جریان الکتریکی از نیروی الکترومغناطیسی استفاده میکنند اما ترمزهای الکترومغناطیسی در نهایت به اصطحکاک بستگی دارد و ترمزها از نیروی مغناطیسی به طور مستقیم استفاده میکند”.
در تعریف دیگری از ترمز الکترومغناطیسی چیست نیز میتوان گفت؛« ترمز الکترومغناطیسی قطعهای است که با استفاده از نیروی الکترومغناطیس ایجاد شده است. همچنین این قطعه توسط سیم پیچهای انرژی زا، قدرت و حرکت گشتاوری را کنترل میکند».
این ترمزها حرکت را قطع میکنند و حالت ایست را حفظ میکنند. ترمزها به طور معمول در ماشین و دوچرخه ها استفاده میشوند، به همین دلیل برای همه آشنا هستند. ترمز الکترومغناطیسی انواع مختلفی دارند، نوع الکترومغناطیس آنها، برای مصارف صنعتی استفاده میشوند و بیشترین کاربرد را بین همه انواع دارند.
تاریخچه ترمزهای مغناطیسی
ترمزهای مغناطیسی در سال 1887 اختراع شد و برای اولین بار برای استفاده در قطارها طراحی شد. ابتدا به این ترمزها، ترمز موتورهای الکترومکانیکی گفته میشد که با گذشت زمان به الکترومغناطیسی شناخته شد. این ترمزها کاربردهای متنوعی در صنعت لوکوموتیو و به ویژه قطارها و تراموها داشتند.
باید خاطرنشان کرد در اوایل قرن 20 قطارها از ترمزهای الکترومغناطیسی برای اطمینان از ایمنی و کارایی مسیرهای خود استفاده می کردند از کاربردهای دیگر ترمزها الکترومغناطیسی میتوان به؛« صنایع رباتیک، ابزارهای برقی، صنایع مهندسی، صنعت هواپیما، ماشین کپی، ماشین آلات بسته بندی، ماشین آلات چاپ، ماشین آلات پردازش و مواد غذایی و اتوماسیون» اشاره کرد.
نقش و عملکرد ترمز الکترومغناطیسی؛
کار ترمز الکترومغناطیسی، توقف انواع حرکت و حفظ حالت ایستایی با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی است. این ترمز بیشتر در دستگاههایی کاربرد دارند که برای حمل و نقل مواد و جابجایی استفاده میشوند. هنگامی که واحد انتقال دهنده به نقطه خاصی میرسد و یا مواقعی که نیاز به توقف دارد این ترمز عمل میکند.
انواع ترمز الکترومغناطیسی
- این ترمزها بر اساس ساختاری که دارند به چند نوع تقسیم میشوند.
- ترمز دستی Single face brake
- ترمز قطع جریان Power off brake
- ترمز فنری Spring type
- ترمز آهنربا دائمی Permanent magnet type
- ترمز ذرهای Particle brake
- ترمز قدرت هیستریزی Hysteresis power brake
- ترمزهای دیسک چندگانه Multiple disk brakes
سیم پیچ ترمز چیست؟
سیم پیچ ترمز ابزاری است که برای تولید میدان مغناطیسی استفاده میشود. به طور خاص، هر قطعه مورد استفاده در این سیستمها، که کارایی دستگاههای مورد استفاده را افزایش میدهد، از کسب خواص الکترومغناطیسی پشتیبانی میکند. در شرایط امروزی، محصولاتی که در بسیاری از دستگاهها استفاده میشوند، عموماً تضمین کننده از بین رفتن زمان تلف شده هستند. علاوه بر این، این امکان را فراهم میکند که کار در زمان سریع تری به پایان برسد. به خصوص در سیستمهای فنری که از چنین موادی برای تامین سریعتر جریان الکتریکی استفاده میشود.
مفید بودن سیم پیچها باعث افزایش اثر میدان مغناطیسی میشود. همچنین باید تصریح کرد؛ یک سیم پیچ ناپایدار باعث آسیب دائمی به سیستم میشود. به لطف فناوریهای درحال توسعه، چنین مکانیزمهایی توسط تجهیزات مختلف پشتیبانی می شوند. در این صورت به عملکرد سریع و مطمئن سیستم ها کمک میکند. چنین مکانیزم هایی به تضمین ایمنی و عملکرد بهتر چنین دستگاههایی کمک میکند. با این حال، سیستم ترمز به کارآمدترین روش کار میکند.